The Book Of Life

"Truly delicious food will change the life of the one who eats it"

Follow me

Loading...

Pasar di Munduk, Thailand

Perjalanan lebih kurang 45 minit dari bandar Kota Bharu menghala ke Pasir Mas. Aku kali ini telah ke Thailand dengan hanya menyeberangi sungai Golok secara haram menaiki bot injin sangkut. Tambang RM 1.00 sekepala. Rasanya sudah menjadi tradisi masyarakat sekitar Pasir Mas dan Rantau Panjang menyeberang sungai untuk mengunjungi pasar di Munduk, Thailand. Pasar ini diadakan setiap hari jumaat sahaja.

Gambar 1: Keadaan dalam bot

Gambar 2: Kesesakan pasar

Gambar 3: Sotong sumbat Thai made

Gambar 4: Menyeberang sungai Golok

Gambar 5: Pangkalan bot menyeberang

Apa yang unik ialah perjalanan menyeberang sungai Golok secara beramai-ramai dengan hanya menaiki bot injin sangkut untuk ke pasar minggu di Munduk, Thailand. Kebanyakkan pengunjung adalah dikalangan rakyat Malaysia dan Thailand. Bahan-bahan jualan adalah seperti bahan basah yang biasa di pasar-pasar di Malaysia. Cuma yang banyak kelihatan adalah penjualan binatang ternakan seperti itik, burung merbuk dan ikan hiasan.

9 Komen anda?:

shino : erkk tak rasa gayat ke naik bot tu reramai?? auchhh.. tp mesti happening kan...

 

bestnye!huhu sedap tak sotong tu?err;)

 

nmpk cam pelik jer sotong tuh..haha..~
erm,x de polis eh.?

 

ok. hujung tahun ni ai akan ke thailand. nak pegi!!!

 

owh. pernah ke sg golok dulu. masa tahun 2006. tapi dok tepi sungai je la. mm..mcm senang je nak menyeberang. tak yah check passport mcm nak masuk singapore ek?

 

cam sonok jer, wah..
tp,takot tu nk kne nek bot..
ngee~

 

oooowww... pandai menyeberang doh wei lo ningg...hehehee..gi cari gapo alik sano nung...

 

mcm best je naik sampan tu. tapi, diya mabuk laut. takut lak klw tetibe tergolek masuk lam sungai. ekeke

 

filanastasia,
gayat gak campur dengan takut.
Sebab xde insurans.Life jacket
tidak dibekalkan. Pandai buat, pandai tanggung.

(mestilah sebab cara pengangkutan pun haram)

princess liyana,
err..manis yang amat macam makan
gula-gula sotong..huhu

annaheim,
pelik kan? sebijik sebeso ibu jari kaki. hehehe~ Polis xde..line clear!

azie,
owh yeke..?dah dekat puasa. Menurut
sumber yang dipercayai,pelancong yang daripada Johor,Kelantan dan Terangganu tidak digalakkan ke sana kerana kawalan undang-undang yang ketat kepada pelancong dari negeri tersebut oleh kerana sering
dikaitkan dengan kes Pengedar dadah. Sebab tu sy pon tangguh gak holiday ke Bangkok :)..

atiqah,
ermm senang. Orang bgtau,
masa musim kemarau leh seberang
tanpa menaiki bot. :D

fatin nabila,
huhu~ risiko sebenarnya..

ayares,
hehe~ gi jale2 je..tengok2 tempat orang dan orang-orang cne.. ahaks!

diya,
tak sempat nak mabuk dan sampai seberang
hehehe~ :P

 
Related Posts with Thumbnails