Pesanan Orang Tua

Kata orang tua-tua, anak dara tak baik menyanyi kat dapur sebab dikuatiri berkahwin dengan lelaki tua.. betul ke ni? mari kita kaji..

Alasannya ialah bila menyanyi, nanti akan buat kita leka...takut nanti masakan hangit. Secara logiknya, masak nasi zaman dulu memang pakai dapur kayu atau dapur minyak.. so kena check selalu.. kalau terlupa, alamat sekampung bau.. nanti orang tanya.. "sape masak nasik hangit ni..?" kalau orang kampung tau anak dara yang masak, dah tentu orang takut nak masuk meminang.. masak nasik pun tak pass...macam mana nak buat bini..jadi anak dara ni pun lambatlah laku nya...

Sesetengah kampung, rumah rapat-rapat kalau menyanyi.. tentu orang sebelah boleh dengar..kalau suara sedap, tak pelah.. ni macam suara doraemon takpun macam bunyi anak kucing…tentulah anak teruna sebelah sebelah rumah sudah lali pekakkan telinga.. Kot yer pun nak nyanyi gi la audition ke…akademi fantasia ke..ok la jugak...

Satu lagi pesanan orang tua-tua kalau makan nasi tak leh ubah tempat.. takut banyak suami..

Rasionalnya..budak-budak ni bila makan, makanan akan tumpah dan bersepah dimerata-rata tempat.. jadi orang tua tak mau rumah tu kotor sebab tak larat masa nak kemas nanti semut datang..

Jangan duduk atas bantal..nanti naik bisul..

Budak-budak memang suka main-main dengan bantal..bantal tu pulak buat lapik kepala masa tido..jadi tak eloklah bantal dilenjang-lenjang..jadi dengan itu budak-budak ni dia takut la nak buat benda-benda gitu..takut naik bisul..

Orang lelaki xboleh panjat pokok betik..nanti dia punya "ehem2" tak naik…

Budak-budak laki nih memang nakal..panjat sana..panjat sini..lompat sana..lompat sini.. jadi dengan pesanan tu..tak de lah jahanam pokok betik mak nya..hahaha