Siapakah dia?

Ada seorang staff kat pejabat aku. Ramai yang tak harapkan dia. Kerana dia ni dianggap lalok, tiga suku dan ala-ala tak seberapa sihat. Bagi aku, aku lebih senang menyuruh dia membuat kerja seperti susun fail, faks surat dan hantar surat. Ini adalah kerana orang yang waras pun tak mampu nak buat benda tu semua kerana bila je disuruh, pelbagai alasan yang mereka bagi.

Pada aku, dia ni amat patuh dengan perintah, dan dapat melaksanakan sesuatu dengan baik walaupun tingkah lakunya agak pelik. Kenapa mereka suka membuli orang yang begini? Mempermainkan, mengejek dan memperlakukan benda tak sepatutnya. Bagi aku dia lagi bagus dari mereka tu. Kerja datang tepat waktu. Balik tepat waktu. Sebelum balik dia yang uruskan kerja kunci pintu, matikan elektrik dan sebagainya. Kalau bagi cemerlang pun aku kasi. Tunggu lah.

Berbeza dengan mereka ini, petang hilang, tengahari tak nampak. Pagi sibuk dengan cerita dan tiada apa yang dibuat. Hanya berlenggang menunggu waktu tengahari. Aku taktaulah apa nak jadi. Kejam sungguh mereka memperlakukan begitu. Walaupun, dia agak bodoh-bodoh tapi aku yakin dia punya perasaan. Cuma Tuhan sahaja yang tahu. Suatu hari aku terpandang air mata nya mengalir sambil melakukan kerja;

Aku : “Abg Mat kenapa?”

Abang Mat : “Takde ah duk ngetip kertas..sibuk arini bos”
(jawab dia dengan nada selamba)

Aku tau sebenarnya, kerja tu bukan kerja dia. Aku suruh orang lain buat. Last-last Abg Mat lak yang buat. Begang aku. Siapa yang tak guna sebenarnya?

Labels: , , ,