Mission In Action : Delivery Nasi Bungkus

One day, I have some mission. The mission is about “Delivery of nasi bungkus”. It's sound weird but it is very interesting experience that I have done in my whole life.

Firstly, I want to tell you how I get this special task. Actually, I have an order from my KCK, Putrajaya. She told me to bring her Kelantan's “nasi bungkus”.

I really think that she was trying to make a joke but, in another day (4 times in 3 days) she asking me about that “nasi bungkus” again and again..

In my opinion, if people told you something more then 3 times, that means it’s not kidding anymore.

My head can’t stop spinning. Thinking how I will delivered that thing?! Bukan ape, takut basi. The journey from Kota Bharu to Kuantan takes about 5 hours. It is a very long journey.

So, what I was thinking is;

Should I put it in a beg?
Should I put it in a tupperware?
Or should I carry by hand?

Kalau nak tau, rumah orang bujang ni mana ada bekas plastik yang comel dan kiut tu. Sebab aku tak perlukan bekas tu.

Akhirnya, aku ambil keputusan meletakkan nasi bungkus tu ke dalam plastik beg TESCO. Satu-satunya plastik beg yang ada kat rumah ni. Tak idea lain dah selain itu, lagipun kejap lagi my driver nak datang ambik kat rumah. So, aku decide untuk balut dengan plastik beg dan bawa by hand je. Dengan cara itu, aku dapat elakkan benda tu dari kemik atau rosak. Pastu taruk label (handling with care) macam agensi penghantaran swasta je!

Jadi, aku balutkan nasi bungkus tu dalam plastik TESCO, semuanya 2 lapis, plus plastik original dari kedai makan tadi. Kemudian, aku mintak akak yang jual tu asingkan kuah nasi bungkus tu dengan nasi putih. Menurut pengalaman aku, ia boleh melambatkan proses nasi menjadi basi.

Secara pandangan luaran, of course lah bungkusan tu nampak macam tak menarik je. Sebab dibalut dengan cara macam tu. Tapi bagi aku, itu semua tak penting, yang paling penting adalah rasa dan kualiti nasi bungkus yang aku bawa tu. Hopefully, dia suke.

Lepas aku bagi "barang" tu kat dia, aku risau gak. Takut dia cakap bukan-bukan. Besoknya, dia cakap Terima Kasih. Lega rasanya. Pepun, Mission accomplished !!!

Labels: , , ,