O.K kan Pada Semua

Kadangkala apabila timbul masalah kita perlukan teman yang boleh dipercayai untuk mendengar luahan kita. Ramai yang boleh menjadi pendengar yang baik. Tetapi alangkah baiknya jikalau si pengadu itu bercakap sahaja dengan pokok kerana pokok adalah pendengar yang baik. Kerana "benda" hanya mendengar tak tidak akan memberi respon apa-apa. Sangat seronok bukan bila meluahkan perasaan kepada seseorang yang hanya menjadi pendengar semata-mata.

Kenapa aku berpandangan begitu? Kerana bukan semua orang akan faham situasi pengadu. dan si pendengar pula tidak memahami apa yang diperlukan oleh si pengadu. Pada pandangan yang daif ini, adalah lebih baik anda bercakap dengan ibubapa sendiri kerana mereka adalah orang yang paling memahami anda malah dapat juga memberi nasihat yang berguna.

Dalam membuat penilaian terhadap individu, banyak benda kita kena kaji, teliti dan antaranya benda yang paling asas iaitu;

a) "Rata-rata individu dalam dunia tidak akan sama dengan kita"

b) "Kalau aku cakap A... tak semestinya dia akan cakap A...maybe A plus, B atau sebaliknya. Itu benda nombor satu yang perlu kita tahu"

Bagaimana pula dengan respon yang baik? Ada beberapa benda yang perlu diteliti dari segi respon. Ada yang memberi respon positif oleh kerana mereka berkepentingan. Maksudnya di sini ialah "mengia-kan" apa sahaja perkara yang bos anda lakukan dengan niat bos anda akan ok dengan anda dan dengan sebab itu cepatlah anda dinaikkan pangkat.

Perbuatan ini sebenarnya ada unsur bodek, pengampu dan sikap seorang yang tidak bertanggungjawab kepada seorang individu yang rapat dengan kita. Aku percaya bahawa semua manusia dalam dunia ini akan suka bila diperlakukan begitu tetapi dalam masa yang sama ia akan merosakkan.

Shino said : Dengar dan kritik!

Labels: , , ,