Apakah Itu Vapor dan E-Cigarettes?

 



Vapor atau Electronic Cigarettes adalah alat alternatif pengganti rokok biasa, yang memberikan anda pengalaman merokok sesungguhnya tanpa kesan negatif yang ditimbulkan daripada tembakau sesungguhnya seperti; Bau asap rokok, tar, debu dari pembakaran rokok, dan bau nafas tak segar setelah merokok.

E-Cigarettes menghilangkan kesan pembakaran sekaligus menghilangkan banyak masalah yang disebabkan dari rokok biasa, secara amnya Vapor adalah cara merokok dengan mengeluarkan asap tanpa proses pembakaran.

Altenatif Vapor sebagai alat merokok
Sebagai alat merokok alternatif, Vapor atau a-Cig telah menjadi pilihan banyak orang diseluruh dunia. Dalam 5 tahun terakhir penjualannya meningkat saban hari dan hingga saat ini angka penjualannya sudah mencapai angka 4 kali ganda bahkan lebih.

Berbeza dengan rokok biasa, rokok elektronik atau Vapor adalah 9 hingga 450 kali lebih rendah kandungan racun jika dibandingkan dengan rokok biasa.

Apakah kesan Nikotin yang keluar dari Vapor atau e-Cig
Sebuah penelitian yang dilakukan oleh Dr. Thomas Eissenberg di Virginia Commonwealth University meneliti tentang tahap kesan Nikotin, kesan karbon monoksida didalam darah dan jantung terhadap pengguna rokok eletronik dibandingkan dengan rokok biasa.

Penelitian ini melibatkan 32 orang yang dibagi menjadi 4 jenis pengguna, pengguna pertama adalah pengguna rokok biasa, kedua pengguna vapor dengan tingkat Nikotin 16 Mg, ketiga pengguna Vapor dengan tahap nikotin 18 Mg yang terakhir menghisap rokok tanpa dibakar.

Hasilnya dalam 5 minit pertama, kadar paras nikotin, karbon monoksida dan dengupan jantung meningkat pada 2 golongan penghisap rokok biasa. Sedangkan pada 2 kelompok penghisap Vapor tidak mengalami hal tersebut.

Dalam kesempatan lain Dr. Farsalinos seorang peneliti bahaya merokok menyatakan,”Vapor bukan kebiasaan yang menyihatkan tetapi alternatif yang lebih baik dibandingkan rokok biasa

Hingga kini kelebihan dan keburukan Vapor atau E-Cig berkembang dikalangan masyarakat, walaupun jelas bahawa merokok sangat berbahaya jadi hentikan kebiasaan merokok sekarang juga beralihlah ke Vapor.

Labels: , , , , ,