Khasiat Buah Lemon

 

Lemon merupakan sumber yang sangat kaya vitamin C yang penting untuk membuat tubuh kebal dari virus penyebab batuk dan selsema. Selain itu juga ia mengandungi flavonoid yang berguna untuk melawan virus dan penyakit.

Lemon juga membantu meningkatkan alkali dalam tubuh, dengan mengembalikan keseimbangan pH tubuh. Minum jus lemon dengan air suam di pagi hari membantu pergerakan usus, sehingga menjadi teratur serta mengelakkan sembelit. Jus lemon dapat membantu untuk melarutkan asam urat dan racun lainnya, serta membantu untuk mencairkan hempedu serta sebagai agen anti oksida.

Dalam perubatan tradisional, lemon sangat diakui kerana membantu masalah rabun mata. Vitamin C yang terdapat dalam lemon membantu untuk meneutralkan radikal bebas, yang menjadi penyebab utama penuaan ataupun awet muda. Lemon juga adalah satu-satunya buah di dunia yang anionik (ion dengan muatan negatif), jadi sangat penting bagi tubuh. 

Lemon juga bertindak sebagai anti kanser yang baik. Selain ia, juga membantu menghilangkan cacing dalam tubuh, yang menjadi penyebab masalah kesihatan berkaitan kecacingan. Kulit Lemon mengandungi tengeretin yang telah terbukti efektif untuk membantu gangguan otak seperti penyakit Parkinson. Lemon juga dikenal bersifat anti bakteria dan dapat menghancurkan virus malaria, kolera, difteria dan bakteria lainnya.Khasiat pada lemon dapat menghindar tekanan darah tinggi dan penyakit kulit seperti gatal-gatal dan kudis.

Labels: , ,